Nerveuze containermarkt zorgt voor stijgende tarieven

Door: Explect, 1 Mei 2024

container tarieven

Stijging van containertarieven tussen Azië en Europa: een nieuwe piek in 2024

De transportkosten voor zeecontainers van Azië naar Europa hebben onlangs een opmerkelijke stijging doorgemaakt, wat grote invloed heeft op de wereldwijde handel en logistieke operaties. Deze trend wordt scherp in de gaten gehouden door betrokken partijen in de sector.


Analyse van de huidige tariefstijgingen

Scherpe toename volgens de SCFI

De Shanghai Containerized Freight Index (SCFI), die vaak als voorspeller voor tarieftrends dient, registreerde deze week een aanzienlijke sprong in de vrachttarieven van containers verzonden van Azië naar Europa. De tarieven stegen van $1.971 naar $2.300 per twintigvoet-equivalent (teu). Dit is het hoogste tarief sinds de $2.508 per container die eind februari werd genoteerd.


Gematigde stijging volgens Drewry

Volgens de World Container Index van Drewry, een ander gerespecteerd consultancybureau, was de stijging iets bescheidener, maar nog steeds noemenswaardig. De tarieven voor een veertigvoet container (feu) gingen van $2.989 naar $3.056.


Factoren die bijdragen aan de tariefstijging

Geopolitieke onrust en de Rode Zee-crisis

De recente escalatie in de Rode Zee door Houthi-aanvallen heeft geleid tot een sterke stijging van de containertarieven rond de jaarwisseling, met prijzen die bijna de $3.000 per teu bereikten. Als gevolg van deze crisis kiezen veel containerschepen voor langere routes, zoals via Kaap de Goede Hoop, wat de vraag naar beschikbare schepen heeft doen toenemen.


Toename van de containeroverslag in Europese havens

De havens van Rotterdam en Antwerpen meldden een toename in containeroverslag in het eerste kwartaal van het jaar. Dit duidt op een mogelijke heropleving van de wereldhandel, hoewel de situatie onzeker blijft door de wereldwijde politieke onrust.


Prijsaankondigingen van grote rederijen

Rederijen zoals MSC, CMA CGM, en Hapag-Lloyd hebben recentelijk hun tarieven aangepast. MSC heeft een verhoging aangekondigd naar $2.700 per twintigvoeter vanaf 1 mei, terwijl CMA CGM en Hapag-Lloyd respectievelijk $2.200 en $1.650 per veertigvoeter vragen.


3 tips

Het omgaan met de stijgende containertarieven van Azië naar Europa vereist een strategische benadering. Hier zijn drie praktische tips die professionals in de logistieke en handelssectoren kunnen helpen om deze uitdagingen effectief aan te pakken:


  • Diversificatie van leveranciers en routes:
  • Overweeg het diversifiëren van leveranciers en transportroutes om afhankelijkheid van één regio of route te verminderen. Door alternatieve routes en leveranciers te onderzoeken, kun je flexibeler inspelen op schommelingen in de vrachttarieven en potentiële geopolitieke risico's vermijden.


  • Gebruik van consolidatiediensten:
  • Overweeg het gebruik van consolidatiediensten van Explect om de kosten te verlagen. Door kleinere zendingen te bundelen tot een volledige containerlading, kun je profiteren van lagere tarieven en de efficiëntie van het transport verhogen. Dit kan vooral voordelig zijn voor bedrijven die niet regelmatig grote volumes verzenden.


  • Flexibiliteit in planning:
  • Ontwikkel een flexibel planningssysteem om goed je voorraad op peil te houden. Door flexibel te blijven in jouw logistieke planning, zodat je kan schakelen tussen luchtvracht en zeevracht of om bijvoorbeeld een deel LCL onder te brengen.




Verlaat je nu al de website?

Niet gevonden wat je zocht?

We helpen je graag verder, stel je vraag hieronder