Verzekeren?

Een ongeluk zit in een klein hoekje.

Waarom zou je jouw transport moeten verzekeren?


Bij het vervoer van goederen kan soms iets misgaan, uit onderzoek blijkt dat er nog altijd 50% tot 80% van de wereldwijde verscheepte goederen niet goed of onvoldoende verzekerd is. Import- en exportzendingen, zeker van buiten Europa, gaan door veel verschillende handen. Ze worden op verschillende manieren vervoerd en lopen alleen al daarom een vergroot risico. Vaak is pas aan het einde duidelijk dat er schade aan de zending is. Daarom zou het altijd een ‘no-brainer’ moeten zijn om jouw zending aanvullend te verzekeren tegen schade, verlies of diefstal. Zeker als je goederen gaat vervoeren die schade gevoelig zijn.


Zelf geen schade, maar toch kosten hoe kan dat?


Ook al heb je zelf geen schade, kun je nog steeds voor hoge kosten komen te staan. Dit heet ‘Averij-grosse’ / General Average: Wanneer schade aan het schip of de lading ontstaat door een handeling die in een noodsituatie tot doel heeft om bijvoorbeeld het schip, de opvarenden en (de rest van) de lading te redden. Bijvoorbeeld het overboord zetten van de deklading. De schade die hierdoor ontstaat, wordt pro rata verhaald; ook over de eigenaren van de lading. Dit werd weer eens pijnlijk duidelijk met het vast komen te zitten van de Ever Given in het Suezkanaal.

Schade, dat is niet fijn. Meld je schade via ons formulier.

Image Description