Demurrage en Detention
Door: Explect, 9 Juni 2022
Als importeur of exporteur zal je hier vast wel een keer mee te maken hebben gehad. Deze kosten kunnen oplopen tot 20 keer de waarde van de container zelf. Dat is hoog, daarom is het belangrijk om deze kosten goed te begrijpen. Wij gaan je het verschil tussen demurrage en detention uitleggen.
Wil jij nu ook kunnen besparen op demurrage en detention? Er zijn klanten die samen met klanten die tot wel 70% hebben kunnen besparen op hun demurrage en detention. Kom nu in contact en ontdek de mogelijkheden.
Je loopt tegen Demurrage en Detention aan als je te laat bent met je containers. Vanaf de dag dat je het aantal vrije dagen overschrijdt worden deze kosten in rekening gebracht. Dit zal elke dag worden gerekend tot je de containers weer op de toegewezen bestemming aflevert. Dergelijke hoge dagvergoedingen kunnen door vele als onrechtvaardig en onredelijk worden ervaren. Maar voor rederijen zorgen ze voor een efficiënt gebruik van hun containers. Waar deze boetes een decennium geleden nog zeldzaam waren zijn ze tegenwoordig gewoon en kunnen ze gemakkelijk meer dan € 100 per container per dag bedragen.
Dit maakt het een frustrerend onderdeel binnen de keten van het verplaatsen van vracht. Ook kan het een gevoel veroorzaken dat terminals en vervoerder opzettelijk op zoek zijn naar manieren om de rekening op te drijven. Niets is minder waar. Demurrage en Detention hebben in principe twee hoofddoelen:
· Vergoeding van de rederij voor het gebruik van haar container.
· Een stimulans voor de handelaar om een lege container terug te sturen en een snelle doorlooptijd te hebben.
Wanneer spelen Demurrage en Detention een rol?
Demurrage en Detention gaan spelen een rol wanneer de containers van een vervoerder of rederij niet binnen de toegestane vrije dagen worden terug geleverd. De vrije dagen bepalen het aantal dagen dat een verlader de container gratis kan gebruiken. Als de vrije tijd wordt overschreven, moet de gebruiker demurrage en detention toeslag betalen. Deze kosten worden meestal per dag berekend.
Demurrage gaat over de tijd dat een container zich in een terminal bevindt. Aan de andere kant is Detention een vergoeding voor langdurig gebruik van de container totdat deze leeg aan de rederij wordt terug gestuurd.
Demurrage kosten zijn afhankelijk van hoelang een container na aankomst in de haven is. Als de volle container niet binnen de vrijdagen uit de terminal wordt gehaald om te worden uitgepakt, komen deze kosten in het spel.
Voor conventionele zendingen zijn de vrije dagen vaak ergens tussen de 3-5 dagen nadat de container van het schip is gelost. Er worden kosten in rekening gebracht voor opslag van de container, net zolang tot de container wordt opgehaald en afgesloten van de terminal. Meestal moeten er Demurrage worden betaald voordat de lading in de haven kan worden gehaald.
Detention verwijst naar de tijd buiten de haven. Als de geadresseerde de container van de vervoerder langer vasthoudt dan de toegestane vrije dagen, worden detention kosten opgelegd. Met andere woorden, er wordt een detentieheffing toegepast wanneer de container is opgehaald, maar niet wordt teruggebracht naar de vervoerder. Demurrage kosten zijn een poging om de doorlooptijd van de container te verkorten en de verzendingen efficiënter te maken.
Hoe zit het met Demurrage en Detention kosten als ik exporteer?
Ook wanneer je goederen via container exporteert, zul je met Demurrage en Detention kosten te maken krijgen. Demurrage kosten verschijnen op het moment dat de container bij de rederij is maar niet aan boord van het schip kan worden geladen. De reden moet zijn vanwege een gebrek aan documentatie of andere niet provider gerelateerde fouten. In deze gevallen kan de vervoerder de container niet op het geplande schip laden. De container zal dus tot de volgende afvaart in de haven moeten blijven liggen. De kosten worden vervolgens toegepast op de opslagperiode tot het volgende geplande schip.
Detention kosten komen ook voor als je containers exporteert. Een gebruiker wordt bewaring in rekening gebracht wanneer een lege container is opgehaald om te worden geladen en niet binnen de gestelde vrije dagen wordt teruggebracht. Doorgaans hebben rederijen 5 vrije dagen om de container op te halen, te laden en vol terug te brengen naar de haven. Op de extra dagen voordat de container terugkeert naar de terminal, worden Detention kosten in rekening gebracht.
Het verschil tussen Demurrage en havenopslag kosten.
Havenopslag kosten worden door de haven geheven voor de containers die niet binnen de vrije dagen uit de haven zijn vervoerd. Dit heeft invloed op de werfruimte en de havenproductiviteit. Gewoonlijk biedt elke haven een bepaalde vrije periode tussen de 3-7 dagen om importvereisten te verwerken en de container op te halen uit de haven. In sommige landen kunnen deze kosten behoorlijk hoog oplopen als de ontvangers hun goederen niet kunnen ophalen. Dat kan zijn vanwege financiële, documentaire of contractuele problemen. Zodra de geadresseerde de toegestane vrije dagen heeft overschreden hebben de containers gevolgen voor de werfruimte, havenproductiviteit en congestie. En dan komen vergoedingen om de hoek kijken. Om importeurs aan te moedigen om problemen met het inklaren van ladingen op tijd af te handelen en containers op te halen, brengen havens deze opslagkosten in rekening. Havenopslag kosten worden gerekend voor volle containers die niet zijn ingeklaard voor invoer. Evenals volle containers die nog verscheept moeten worden voor export of lege containers binnen de haven. Verschillende terminals bieden verschillende vrije dagen aan. Maar de kosten circuleren meestal door de haven. Dit leidt tot een vergelijkbaar niveau van vergoedingen, die een jaar geldig zijn. De heffing worden rechtstreeks door de haven on via de rederij geïnd. Omdat de rederijen de containers soms naar een privé depot verplaatsen om opslagkosten voor de klant te vermijden.
Wat is de oorzaak van deze kosten?
Demurrage kosten ontstaan over het algemeen voor een slechte planning of onvoorziene omstandigheden. Iets waar megaschepen die terminals met containers overspoelen ook een rol in spelen. Verder zijn ook verkeerde of verloren documenten veel voorkomende oorzaken. Het is dus belangrijk om op tijd te zijn en voorbereid te zijn. Zeker met alle documentatie die nodig is om lading van punt A naar punt B te vervoeren.
Hoe wij jouw hierbij kunnen helpen?
Met Explect Online bieden we je een oplossing voor jouw logistieke problemen dat doen we met slimme oplossingen. Ons digitale platform maakt het gemakkelijk om 24/7 jouw logistiek te organiseren. Na de boeking geven we end-to-end zichtbaarheid van herkomst tot bestemming, communiceren we via een ticketsysteem, dus geen lange e-mailketen, we geven een gemakkelijke takenlijst over wat je moet doen om jouw zending in beweging te houden.
Jij zorgt voor de juiste documentatie en wij doen de rest!
Verlaat je nu al de website?
Niet gevonden wat je zocht?
We helpen je graag verder, stel je vraag hieronder