Black Friday
Door: Explect, 5 November 2022
De inbox van je e-mail zal ongetwijfeld al vol lopen met toffe deals: nog een paar weken en het is weer Black Friday. De vanuit Amerika overgewaaide hype groeit met het jaar groter in Nederland en omliggende Europese landen. Maar, hoe zorg je dat jouw bedrijf klaar is voor deze collectieve marketingstunt.
De kracht zit in het momentum. In Amerika wordt op de vierde donderdag in november Thanksgiving gevierd en krijgen veel mensen de vrijdag erna vrij om een lang weekend te vieren. Marketeers zagen een kans om deze vrijdag om te dopen tot ‘Black Friday’. Met de feestdagen in het verschiet zijn consumenten buitengewoon geprikkeld om aankopen te doen en dus heel gevoelig voor aanbiedingen.
En dan heb je het over korting, het is dan ook geen verrassing dat deze trend in Nederland ook snel aan populariteit groeit.
Veel Nederlanders doen relatief vaak aankopen doen op buitenlandse websites zoals Amazon en AliExpress. Hierdoor hebben de grote online warenhuizen zoals Bol.com, Wehkamp en CoolBlue de acties van de buitenlandse webwinkels opgepakt en zo kon binnen no time geen (e-)retailer meer om de hype heen.
Is Black Friday wel loongevend?
Voldoende reden om in te haken zul je denken, maar is dat ook echt zo? Want ondanks alle kansen die Black Friday met zich meebrengt komen er vanuit de markt steeds meer geluiden dat, vooral voor kleinere retailers, Black Friday lang niet altijd loongevend is. Hoge kortingen op producten met beperkte marges, extra inzet van marketing en personeel en de hoge retourpercentages die samen gaan met deze dagen moeten goed in overweging worden genomen.
Ben je ervan overtuigd dat jij met Black Friday je zakelijke slag kunt slaan? Bereid je dan goed voor. Er komt namelijk veel meer bij kijken dan alleen korting geven op producten. Want, ook al bied je de scherpste aanbiedingen aan, het is net zo belangrijk dat ze onder de aandacht komen. En daarin ben je niet de enige. Het is dan ook verstandig om al maanden vooraf na te denken over de strategie die je gaat toepassen rondom de feestdagen, zodat er voldoende tijd is om je campagne vorm te geven en in te zetten. Consumenten oriënteren namelijk met veel sterkere koopintenties dan normaal. Om ervoor te zorgen dat je zo veel mogelijk van deze potentiële klanten op jouw website of in de winkel krijgt is het onmisbaar dit alles goed af te stemmen.
Tot slot, probeer je winst te maximaliseren. Denk dan niet alleen in omzet, want dat is al lastig genoeg tijdens dit kortingsspektakel. Maar juist met het oog op de toekomst. Als je in deze periode goed inzet is de kans op nieuwe klandizie groot. Probeer hier op lange termijn de vruchten van te plukken door herhaalaankopen door jouw nieuwe klantengroep. Je weet dat deze mensen gevoelig zijn voor aanbiedingen en wat ze hebben gekocht, koppel hier op strategische manier een vervolgactie aan en maak van deze koopjesjagers trouwe klanten.
Uiteindelijk zijn Black Friday en Cyber Monday niet anders dan Valentijnsdag, Singles Day, Vaderdag, Moederdag of een willekeurig sportevenement waarbij ingespeeld wordt op de emotie van de consument rondom een bepaalde gebeurtenis en de angst om een geweldige kans (aanbieding) te missen.
Het succes wat je als ondernemer hiermee kunt behalen, valt of staat bij een doordachte aanpak. Een strategisch plan om voor, tijdens en na het momentum de juiste boodschap naar de consument over te brengen en volop te kunnen profiteren.
Verlaat je nu al de website?
Niet gevonden wat je zocht?
We helpen je graag verder, stel je vraag hieronder