Noordpoolroute

Door: Explect, 16 September 2021

beautiful-antarctia-seascape-with-iceberg

De verwachting is dat Nederlandse exporteurs niet via Noordpool gaan varen.  

 



Nu de vaarroute via de noordpool makkelijker begaanbaar is, stijgt de verwachting dat Nederlandse exporteurs deze vaarroute zullen gaan kiezen niet.  

Als het aan de Russische president Vladimir Poetin ligt, gaat de handelsroute via de Noordpool veel meer bevaren worden. Op het Arctic Forum in Sint-Petersburg, een bijeenkomst van landen rondom de poolcirkel, kondigde hij aan dat in 2025 de handel via de arctische route verviervoudigd moet zijn. Hij wil fors investeren in bestaande en nieuwe havens en de vloot van ijsbrekers uitbreiden.  

Door de opwarming van de aarde is de route steeds langer ijsvrij en begaanbaar. Per schip van Rotterdam naar China is de route 40% korter via de Noordelijke ijszee dan de gebruikelijke route via het Suezkanaal in het Midden-Oosten. 


Maar deze ontwikkeling brengt ook problemen met zich mee. Op ecologisch vlak is het een negatieve ontwikkeling, waar ook de scheepvaart rekening mee zou moeten houden. Critici vinden het sowieso geen goed idee om schepen door het gebied te laten varen. De CO²uitstoot is natuurlijk lager, doordat de route korter is, maar ook moet er bedacht worden dat er gebied wordt bevaren dat tot voor kort ontoegankelijk was. De roetdeeltjes belanden in het ijs en laten het nog sneller smelten dan het al gebeurt. Ook zou de veiligheid van de schepen op de nieuwe route opnieuw bekeken moeten worden.


Als er een ramp met een schip met bunkerolie gebeurt en olie in het water belandt, zal dat funest zijn. Bij zo’n ramp moet weglekkende olie in de eerste 24 uur opgeruimd worden, wat lastig wordt in een afgelegen gebied als de Noordelijke ijszee.  

Volgens Nederlandse exporteurs en importeurs wegen de nadelen niet op tegen de voordelen.

Een voordeel is dat vervoer van China naar Rotterdam korter duurt, maar de interesse om via de Noordpool te varen blijft beperkt vanwege de ecologische impact.

Bovendien is een kortere route niet nodig.

Containervervoer via zee duurt per definitie lang en de ondernemers zijn gewend om de rit goed te plannen. De markt is er goed bekend mee dat het zes weken duurt om goederen uit Azië hier te krijgen.


In de afgelopen weken maakte verschillende bedrijven bekend geen gebruik te zullen gaan maken van de Noordpoolroute. Het gaat onder meer om Ralph Lauren, Puma, Columbia en Gap. Ook Kuehne + Nagel, Nike en H&M hebben zich aangesloten aan de anti-poolroute-alliantie. Van de containercarriers gaat het om CMA CGM, Evergreen, Hapag-Lloyd en MSC. 



Benieuwd naar hoe jij jouw transport zo ecologische mogelijk kan plannen?

Ons team staat klaar om al jouw vragen te beantwoorden. Neem hier contact op met één van onze experts.