Nieuws uur 25-02-2020

Gisteren waren wij weer in Nieuws uur voor de eventuele gevolgen van het coronavirus. Ondertussen krijgen wij ook weer hoopvolle berichten dat de fabrieken weer beginnen te draaien en de eerste containers gaan alweer vertrekken. Toch zijn er nog verschillende steden in lockdown. Veel klanten zijn naar andere opties aan het kijken dan de boot. Er zijn dan twee opties over namelijk de trein en luchtvracht.

De aflevering terug zien in nieuws uur kan hier.

 

Een klant van ons die veel ervaring heeft met China is Roland Spoormaker. Roland heeft een enorme band met China hij heeft namelijk ruim 10 jaar in China gewoond.
Roland schreef het onderstaande stuk over het Corona-virus en de invloed hiervan.

Veel Buitenlandse inkopers kunnen niet zes weken wachten met hun bevoorrading (nu Chinese fabrieken gesloten zijn) en zullen er voor kiezen hun producten in andere landen te gaan halen. Het zou zo maar kunnen dat de fabriekseigenaren en exporteurs zo’n 30-40% van hun klanten gaan verliezen in de komende maanden. Minder klanten = minder afzet = minder personeel. Toenemende werkeloosheid hangt als een donkere regenwolk boven het land.

De Lockdown van China brengt veel angst en onzekerheden met zich mee onder de bevolking, maar ook onder investeerders. Plannen voor uitbreiding of opstart van een bedrijf worden even terug op de plank geplaatst. Het virus zou immers nog enkele maanden door kunnen gaan. Of zelfs terug kunnen komen in de herfst. Het lijkt beter om de kat eerst uit de boom te kijken. Zonder nieuwe investeringen komen er ook geen nieuwe banen, en geen nieuwe kapitaalinjecties. En daarmee ook geen economische groei.

Punt 1 – Economische Gevolgen Buitenland:

In het Westen, zeker in Nederland, blijven we erg nuchter onder de hele situatie. De minister verzekert ons van onze veiligheid. Het land beschikt over quarantaine-faciliteiten, we hebben voldoende personeel en medicijnen, dus helemaal niets om je zorgen over te maken. Je kunt jezelf afvragen of dit niet de zelfde valkuil is als waar de Chinese overheid in was gevallen en pas op 20 januari uit kon klimmen, want in principe is er nog maar weinig informatie bekend over dit nieuwe virus en weten we niet of het mogelijk nog zal muteren. Waar de minister echter niets over zegt, en ook zijn collega van Economische Zaken niet, is wat de economische gevolgen van de Chinese Lockdown voor Nederland (en Europa) kunnen gaan betekenen. De EU importeerde in 2019 een totaal van 45 miljard dollar aan goederen uit China. Dat is 1.2 miljard dollar per week. Rekent u maar uit wat een Lockdown van (minstens) 6 weken gaat betekenen.

1.      De Hyundai fabriek in Korea is stil gelegd omdat ze de in China gefabriceerde onderdelen die nodig zijn voor de assemblage van hun nieuwe auto’s niet toegeleverd krijgen. Hun personeel mag thuis blijven. Maar Hyundai is niet het enige bedrijf in de wereld dat onderdelen uit China haalt. Vele Duitse, Engelse, Nederlandse en Skandinavische industriële bedrijven zijn afhankelijk van Chinese onderdelen. Zullen zij ook hun lopende banden stil moeten gaan leggen?

2.      Behalve de onderdelen markt, zullen ook vele “Made in China” eindproducten niet aangeleverd worden bij de Europese detailhandel. Kunnen we binnenkort nog een Senseo-apparaat halen bij de Media-markt? Kun je nog een geschikt kado vinden voor je dochter bij Intertoys als de schappen steeds leger raken? Wordt er bij C&A geruzied over wie die laatste Blouse als eerste te pakken had? We zijn er in Nederland nog helemaal niet mee bezig, maar de langdurige Lockdown in China gaat zeker haar schokgolven tot in de Nederlandse detailhandel brengen.

3.      In 2019 bezochten meer dan 6 miljoen Chinezen het Europese grondgebied. Sommigen op familiebezoek of business trip, maar het grootste aantal met toeristische doeleinden. Een enorm aantal en nu niet alleen een slagader voor de Europese HoReCa en toeristische sector, maar ook voor aanbieders van Luxe-producten als Louis Vuitton, Versace en Cartier. Een afname in omzet in Luxe-producten kent altijd haar negatieve effecten op de markten van dagelijkse goederen.

4.      Ondanks de nuchterheid leeft er ook angst onder de bevolking in andere landen. Angst voor Aziatische mensen op straat, angst voor een bezoek aan een Chinees restaurant, angst om een pakketje te bestellen via Alibaba. Want, wat als nu net die Chinees onlangs in Wuhan is geweest? Zoals boven al genoemd, is angst een van de slopers van het economisch fundament, en deze angst zal ook het investeringsklimaat in Europa raken. Wie kan zeggen wat dit gaat betekenen voor onze inflatie en de waarde van de Euro?

Bron: Roland Spoomaker Heel heel stuk van Roland vind je hier.