Container te korten hoe het komt en hoe je daar op in kan spelen

Door: Explect, 9 Augustus 2021

Containerkraan-cirkel-1


Consumenten, winkels en de industrie hebben nog altijd te kampen met te korten.

 

Dat heeft te maken met een plotseling tekort aan grondstoffen uit China, waar de coronacrisis ontstaan is en waar veel bedrijven in lockdown

zijn gegaan.

Ook nu nog zijn er corona-uitbraken in China, waardoor havens opnieuw in lockdown geplaatst worden.

Daarnaast zijn er ook logistieke problemen om containers met goederen uit Azië hier te krijgen, zoals met de Ever Given in het Suezkanaal

enkele maanden geleden.

Doordat havens in China opnieuw in lockdown gaan is het lastig voor producenten, leveranciers en vervoerders om zich aan te passen.

Terwijl anderhalf jaar geleden wereldwijd fabrieken dichtgingen steeg de vraag naar artikelen juist. 

Dit komt doordat we meer online zijn gaan winkelen, meer zijn fietsen, meer aan het klussen zijn geslagen en meer thuis zijn gaan werken en

daar allerlei elektronica voor nodig hadden.

Vraag en aanbond op vele markten raakte daardoor uit balans.

En die achterstand hebben producenten nog niet in kunnen halen.

 

We willen je inzicht geven

 

Door de pandemie werd het vervoeren van goederen bemoeilijkt.

Bij de uitbraak hebben zeeschepen een tijdje niet gevaren, en bij zo’n onderbreking kan het soms maanden duren voordat de scheepvaart weer

normaal draait.

Doordat de consumenten bleven bestellen herstelde de industrie zich relatief snel.

De vraag naar goederen bleef groot, terwijl de logistieke problemen nog lang niet waren opgelost.

Zo ontstond er snel een schreeuwend tekort aan containers.

 

Explosieve stijgingen

 

De containers vol goederen werden wel van China naar Europa en de

VS vervoerd, maar slechts een deel ging terug.

Daardoor waren er in China al snel te weinig containers.

 

De tarieven stegen dan ook explosief.

Normaliteit betaalde je voor een container $2.300,- om jouw container met goederen te laten vervoeren van Azië naar Europa.

Tijdens de pandemie werd dat al gauw fors meer.

Nu betaal je voor een 40ft container al gauw $14.500,-. Ondanks deze stijgingen zitten de containerschepen vol.

 

Opeenstapelingen

 

De problemen werden alleen maar groter toen enkele maanden geleden nog een obstakel bij kwam.

Het containerschip de Ever Given liep vast in het Suezkanaal en blokkeerde deze belangrijke doorgang dagenlang.

Dat leidde tot scheepsfiles beide kanten op. Nog geen twee maanden geleden besloot de Chinese overheid bovendien één van de belangrijkste havens in het zuiden van het land tijdelijk op slot te doen vanwege een corona uitbraak.

Dit onder andere door het grote personeelstekorten in diversen havens zorgde voor nog meer problemen dan de opstopping in het Suezkanaal.

Al deze omstandigheden zorgen ervoor dat het lastig is om überhaupt een container te reserveren.

 

Op tijd in plannen

 

En hoewel de problemen zich de afgelopen tijd alsmaar hebben opgestapeld,

verwachten experts dat het ergste binnen afzienbare tijd achter de rug is.

Maar toch kampen veel bedrijven nu nog met de tekorten en hoge prijzen voor materialen, wordt er verwacht dat het van voorbijgaande aard is.

Als importeur is het belangrijk voor jouw bedrijf en consumenten dat jouw goederen op tijd binnenkomen.

Door de toch nog onvoorspelbare markt is het belangrijk dat tijdsplanning op tijd ingezet wordt. Hoe je dat het beste kan doen?

 

Wij leggen je het graag uit in onze Expert-call.

 

Explect Online: Dé gateway naar de wereld van internationaal transport.