Sinds de uitbraak van Covid-19  in de provincie Guangdong in  het zuiden van China ervaren we grote tekorten en vertragingen van producten wereldwijd. Covid-19 heeft geleid tot een acute opstopping in de havens van de regio en een wereldwijde verstoring van de containervaart industrie en binnen de luchtvracht.

De gevolgen hiervan bracht spanningen binnen de wereldwijde toeleveringsketen.

We zijn nu velen maanden verder en nog lijkt dit domino-effect niet snel opgelost te worden, wat kan leiden tot tekorten in aanloop naar de December-feestdagen, zeggen experts in de branche.

Niet alleen moest de transport en logistiek industrie het hoofd bieden aan de schommelingen van een pandemie, maar ook de gevolgen van de recente blokkering van het Suezkanaal.

Het wereldwijde karakter van de sector, en het gebrek aan reservecapaciteit daarbinnen, betekent dat de problemen in één regio nog maanden lang wereldwijd voelbaar zullen zijn.

We geven je graag inzicht.

Yantian International Containerterminal (YICT) is één van de aantal havens in de regio Shenzhen, die samen een essentiële toegangspoort vormen voor de export vanuit de Pearl River Delta, een belangrijk Chinees centrum voor productie en technologie. Sinds eind mei werkt de terminal op een fractie van zijn normale capaciteit, waarbij de activiteiten beperkt zijn vanwege het beheersen van de verspreiding van Covid. Dit heeft geleid tot ernstige opstoppingen, met tientallen schepen die buiten de haven wachten op het vrijkomen van een ligplaats.

 

Daarnaast is één van de grootste havens van China 3 weken dicht geweest. Ze hebben maar enkele ligplaatsen in gebruik. De afgelopen dagen zijn schepen omgeleid van Yantain naar andere nabijgelegen terminals in het Delta-gebied, dat heeft ook zijn eigen problemen veroorzaakt.  In de poorten van Shekhou, Mansja en Hong Kong die gebruikt zijn, worden nu ook de vertragingen zichtbaar.

Advies nodig? We helpen je graag verder!

De logistieke sector heeft al meer dan een jaar te kampen met een  ontwrichting.

Het sociale leven lag plat, vakanties, reizen festivals voor een lange tijd was het niet mogelijk. Doordat mensen meer geld overhielden uitte zich dit in het bestellen van meer goederen door de consument.

Deze plotselinge omschakeling zorgde er voor dat de havens in Europa en Noord-Amerika verstopt raakten. Er kwamen te veel schepen tegelijk aan, en dat terwijl de aanvoer van lege containers voor nieuwe zendingen opdroogde doordat er wereldwijd teveel lege containers aan de verkeerde kades staan.

De opstopping in het Suezkanaal, ’s wereld drukste scheepvaartroute, vaart zorgde voor zeker 56 containerschepen vertraagd raakten. Toen deze weer open ging veroorzaakte de plotselinge aankomst van alle vertraagde schepen voor opstoppingen op de Europese terminals, zoals in de havens van Rotterdam en Antwerpen.

Door het tekort blijven de container prijzen ook stijgen en rederijen geven aan dat ze niet weten hoe het container tekort op korter termijn op te lossen. Verschillende rederijen geven aan dat de tarieven en te korten zeker aan zullen houden tot begin 2022 of langer.

Gezien de massale aankopen in september en oktober voor de feestdagen adviseren wij, denk na over wat je met de feestdagen beschikbaar wil hebben voor de verkoop, en handel op tijd. De techniek “just in time” om kosten voor opslag te besparen zal komende periodes nog niet toepasbaar zijn.

“Samen ontdekken hoe we jou kunnen helpen? Boek een afspraak in en we reserveren minimaal 30 minuten voor jou. Wij leiden je persoonlijk rond in onze onlineomgeving en beantwoorden al je vragen.”

Laura – Support

Hoe kan Explect Online jou hierbij helpen?

Flexibiliteit

Wij zorgen dat je makkelijk kan inspelen op de steeds veranderende vraag in je markt. Transporteer van één klein doosje binnen Europa tot een schip vol containers uit China. Hoeveel, bepaal je zelf.

Overzicht

Geen talloze spreadsheets of eindeloze mailketens. Bij ons krijg je in één overzichtelijk dashboard controle over je supplychain. Volg je zending via de track and trace functie of bel ons even op (gezellig!).

Kosten besparing

Tijd is geld. Optimaliseer je planning op elk moment van de dag of nacht en kies de goedkoopste optie. Bij ons geen verrassingen of hoge kosten achteraf. What you see is what you get.

Heb je vragen? Laat ons je helpen.

Expediteur Rick Onder

Geschreven door
Rick – Support Operator

Blijf op de hoogte van ontwikkelingen in de wereld van transport.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en wij helpen je in te spelen op veranderingen. Zo transporteer jij jouw zending zonder verassingen.