De prijsstijgingen in de logistieke wereld zijn ongekend hoog op dit moment.  

De stijgingen zijn te verklaren door het grote container tekort dat er nu is. Maar nog steeds is er geen écht tekort aan container, het probleem is dat ze op de verkeerde plekken staan. Ze staan stof te vangen in de Amerikaanse en Europese havens. Ze zijn nodig in Azië, één van de grootste leveranciers ter wereld, waar de opslagloodsen uitpuilen.  

De perfecte storm.

De internationale handel en vrachtvaart zit door de coronacrisis en door de blokkering van het Suezkanaal in de perfecte storm. Het begon met het stilvallen van de productie in China, toen de coronacrisis leidde tot lockdowns en gesloten fabrieken. Bij gebrek aan vracht begonnen rederijen schepen uit de vaart te nemen. Wat de prijzen van de containers die nog wel uit China vertrokken opdreef. Die stijgende prijzen maakten het minder aantrekkelijk voor Expediteurs op lege containers aan China te retourneren. Er zijn te weinig lege containers en te weinig schepen in het water om aan de huidige vraag te voldoen. 

Dat de reders nu ondanks de huidige te korten en drukte in de havens nog steeds schepen uit dienst blijven halen duidt erop dat kennelijk blank sailings in veel gevallen een ‘operationeel noodzaak’ is, er is geen andere optie als er een vaartuig niet beschikbaar is en er geen vervangend vaartuig kan worden ingezet. Sinds de start van de corona crisis, inclusief de aangekondigde blank sailings voor de komende tijd, op de grote vaargebieden Azië-Europa en Transpacific komt dat uit op 919 gevallen. 

Alleen al in een overslaghaven in Colombo staan 50 duizend containers klaar om verscheept te worden. Echter zijn er geen schepen om de containers mee te nemen.

Boven op dit te kort is er ook een tekort aan vliegtuigen waarmee Azië het westen voorziet van producten, er is wereldwijd een tekort aan vrachtvliegtuigen om dat gebrek aan belly cargo op te vangen.  

Tel hier nog eens een blokkering van het Suez kanaal bij op en de logistieke wereld loopt vast. 

De prijzen stijgen nog harder, en het tekort hoopt zich nog meer op. Dit leidt bij expediteurs en zowel als importeurs tot grote frustratie en problemen. 

Wij kunnen geen voorspellingen doen, wel advies geven. Tijdsplanning is nu crucialer dan ooit voor de import van jouw producten.

Hoe kan Explect Online jou hierbij helpen?

Flexibiliteit

Wij zorgen dat je makkelijk kan inspelen op de steeds veranderende vraag in je markt. Transporteer van één klein doosje binnen Europa tot een schip vol containers uit China. Hoeveel, bepaal je zelf.

Overzicht

Geen talloze spreadsheets of eindeloze mailketens. Bij ons krijg je in één overzichtelijk dashboard controle over je supplychain. Volg je zending via de track and trace functie of bel ons even op (gezellig!).

Kosten besparing

Tijd is geld. Optimaliseer je planning op elk moment van de dag of nacht en kies de goedkoopste optie. Bij ons geen verrassingen of hoge kosten achteraf. What you see is what you get.

Heb je vragen? Laat ons je helpen.

Medewerker4

Geschreven door
Rick – Supervisor

Blijf op de hoogte van ontwikkelingen in de wereld van transport.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en wij helpen je in te spelen op veranderingen. Zo transporteer jij jouw zending zonder verassingen.