Vanaf 4 oktober 2021 gaat de douane met het zogenoemde Container Vrijgave Bericht (CVB) werken. Je mag dan pas invoeraangifte doen ná aankomst van een schip in een Nederlandse haven. Dit geldt niet alleen voor containers, maar voor álle lading over zee.

De komst van het CVB heeft belangrijke gevolgen voor jou. De belastingdienst controleert of je niet te vroeg aangifte doen en vergelijkt jouw aangiftegegevens met de Aangifte voor Tijdelijke Opslag (ATO). Het CVB zorgt daarmee voor een betere aanzuivering van de ATO. Zo is minder kostbaar na speurwerk nodig.

De regel is dat een importeur of zijn vertegenwoordiger pas een aangifte kan doen nadat het schip is aangemeerd. Zo’n aangifte kan een invoeraangifte zijn, maar bijvoorbeeld ook een aangifte voor douanevervoer. Momenteel wordt hier nog niet op gehandhaafd en kan een aangifte ook voor dat moment worden gedaan. Als er vanaf 1 oktober de aangifte wordt gedaan voor de aankomst van het schip, wordt deze geweigerd in het douanesysteem. Het gevolg van de weigering is dat de lading unit dan niet kan worden meegenomen door het vervoermiddel dat de goederen komt afhalen. Dit kan leiden tot opstoppingen op de terminals, maar ook tot vertragingen in de toeleveringsketen, met alle gevolgen van dien.

We willen je inzicht geven

Een verandering in werkwijze

Er zijn twee redenen waarom de douane zijn werkwijze verandert. De eerste is simpelweg dat de Europese wetgeving niet toelaat dat een nadere aangifte al gedaan vóór de aankomst van het schip. De tweede belangrijke reden is dat de huidige werkwijze leidt tot veel administratieve lasten voor zowel de douane als de bedrijven. De verschillen tussen de aangifte voor tijdelijke opslag en de nadere aangifte moeten achteraf alsnog worden rechtgetrokken. Vaak betekent dit dat de terminaloperator achteraf degene die de nadere aangifte deed moet aanmanen. De Brexit heeft de noodzaak voor verandering van de procedure nog eens verder aangetoond, in deze stroom treden zeer veel mismatches op.

import

“Samen ontdekken hoe we jou kunnen helpen? Boek een afspraak in en we reserveren minimaal 30 minuten voor jou. Wij leiden je persoonlijk rond in onze onlineomgeving en beantwoorden al je vragen.”

Laura – Support

Goede voorbereiding is het halve werk

Een goede voorbereiding kan heel wat stress vlak voor de invoering wegnemen en vervelende verstoringen voorkomen.

Een goede voorbereiding begint bij Explect Online. In één oogopslag kan jij zien welke formulieren, én wanneer de formulieren, aangeleverd moeten worden voor een snel en succesvol transport.

Benieuwd wat Explect Online jou nog meer te bieden heeft?

Ons team zit voor al jouw vragen klaar, plan een afspraak met één van onze experts zelf in.

Ontdek je liever Explect Online zelf? Maak dan vlug een account aan en ontdek zelf wat wij jou kunnen bieden.

platform klein

Hoe kan Explect Online jou hierbij helpen?

Flexibiliteit

Wij zorgen dat je makkelijk kan inspelen op de steeds veranderende vraag in je markt. Transporteer van één klein doosje binnen Europa tot een schip vol containers uit China. Hoeveel, bepaal je zelf.

Overzicht

Geen talloze spreadsheets of eindeloze mailketens. Bij ons krijg je in één overzichtelijk dashboard controle over je supplychain. Volg je zending via de track and trace functie of bel ons even op (gezellig!).

Kosten besparing

Tijd is geld. Optimaliseer je planning op elk moment van de dag of nacht en kies de goedkoopste optie. Bij ons geen verrassingen of hoge kosten achteraf. What you see is what you get.

Heb je vragen? Laat ons je helpen.

Expediteur Rick Onder

Geschreven door
Rick – Support Operator

Blijf op de hoogte van ontwikkelingen in de wereld van transport.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en wij helpen je in te spelen op veranderingen. Zo transporteer jij jouw zending zonder verassingen.