Black Friday 2020

Sinds de opkomst van het internet en sociale media is de Amerikaanse Black Friday een hot item in Europa. Veel Nederlanders kijken er dan ook erg naar uit. Zij gebruiken deze dag bijvoorbeeld om alvast inkopen te doen voor de feestdagen. En juist omdat bijna iedereen online koopt, mede door COVID-19, loopt de logistiek keihard door. De meeste bedrijven bereiden zich daarom goed voor op de komende stormloop aan online-aankopen.

En jij? Ben jij ook al aan het aftellen tot Black Friday? Of juist druk bezig met de planning? In dit artikel geven wij je inzicht in de markt en hoe wij hierop inspelen voor onze klanten.

Customs

Onstabiele markt

De afgelopen drie maanden zijn de prijzen voor de zeevracht enorm gestegen. Zo zijn de prijzen vanaf China en Amerika tussen de 78% en 142% gestegen. Omgerekend is dat jaar op jaar bijna verdrievoudigd. Gelukkig zien we dat sinds vorige maand dat de prijzen voor zeevracht tussen de meeste landen op hetzelfde niveau zitten. Maar nog steeds extreem hoog voor de periode.

Hiernaast zijn er veel schepen die niet varen, of om specifieker te zijn dat een afvaart wordt geannuleerd. Dit wordt ook wel ‘blank sailing’ genoemd. Het kan betekenen dat een schip een haven langs de route overslaat of dat de hele reis wordt geannuleerd.

De verwachting is dat de vraag in het hoogseizoen zich zal uitstrekken tot en met november. Echter zijn veel retailers nog voorraadniveau aan het bij werken van de productiestop van het begin van het jaar. Er is een bevoorradingscyclus ontstaan die ervoor zorgen dat de situatie wellicht zelfs tot Chinees nieuwjaar in februari kan aanhouden.

Verder zien we een stijging bij de luchtvrachten, tot wel 134% binnen één week. Ook hier is blank sailing, met aan de andere kant zoveel aanbod, dat de luchtvaartmaatschappijen vrachten moeten laten staan. Momenteel lopen de prijzen alweer op. De verwachting is dat de prijzen verder zullen stijgen richting de feestdagen. En ook zeker tot het einde van het jaar.

Hoe wij onze klanten hebben Helpen

Bij Explect hebben we aandacht voor jou en als klant en al jouw transporten. We denken met de klant mee en delen onze kennis. Veel klanten hebben dan ook dit jaar meer dan ooit gebruik gemaakt van onze kennis.

En deze kennis willen we graag delen. Dit hebben wij gedaan om de prijs zo laag mogelijk te houden en winst te maken in transittijden:

#1: verschillende nieuwe routings aangelegd van China naar Europa.
Naast deze nieuwe routings, hebben we ook nieuwe routings gemaakt van China naar Amerika en van Amerika naar Europa. Door een slimme combinatie van modaliteiten te maken hebben we winst weten te maken in transittijd en toch de prijs zo laag mogelijk weten te houden.

#2: minimaal 7 tot 14 dagen vrij op de terminals van Rotterdam
Op onze lijn van China naar Nederland hebben we in de meeste gevallen minimaal 7 tot 14 dagen vrij op de terminals van Rotterdam. Bij de meeste expediteurs is dit slechts 3 dagen. Vaak volgen hierdoor kosten zoals demurrage and detention. Mocht je leverancier toch onder de conditie CIF verzenden zorg dan dat jullie zoveel mogelijk vrijedagen hebt op de terminal.

shutterstock_406614889-min

Wij staan klaar voor jou!

Via Explect kies je voor snel, groen (win-win) of goedkoop transport. Kies je voor een groene verzending, dan planten we voor iedere zending zelfs een extra boom. Hoe je jouw transport ook wilt hebben, wij helpen je graag om de juiste combinatie te vinden.

Samen ontdekken we hoe we jou op logistiek gebied zo goed mogelijk door deze langdurige crisis heen kunnen helpen. Wij helpen je graag met volle aandacht en we denken altijd mee met jouw behoeften. Wij staan klaar voor jou.