2e kwartaal 2021 lucht- en zeevracht

Door: Explect, 13 April 2021

tanker-cargo-aircraft-sea-3d-rendering-illustration

Het lijkt erop dat de Covid-19-pandemie voorlopig ons allemaal nog bezighoudt.

Ondanks dat over de gehele wereld de afgelopen periode is gestart met vaccinatieprogramma’s. Iedereen hoopt voor het 2e kwartaal verbeteringen te kunnen constateren.


Buiten alle lockdown en het beperkte aantal mensen dat aanwezig is bij lossen en op kantoren is er nog steeds een enorm tekort aan ruimte op containerschepen en aan boord van (vracht)vliegtuigen.

De capaciteitsproblemen voor zowel zeevracht als luchtvracht, maar ook de tariefstijgingen voor vooral de import uit Azië, en de export naar Noord-Amerika zijn ongekend.

De blokkade van het Suezkanaal door de Ever Given heeft hierbij niet geholpen.

Het lijkt erop dat voorlopig de situatie rond hoge prijzen en te korten aan containers niet voorbij is.

Door de Corona crisis zal het ook in het 2e kwartaal van 2021 niet eenvoudig zijn om vaste tarieven af te geven. Toch willen we proberen een inzicht te geven in de verwachtingen en hoop.

We willen je inzicht geven

 

Zeevracht

 
Export Noord-Amerika

 

Op de Noord-Atlantische vaarroutes zien we ook stijgingen van de tarieven.

Afhankelijk van het vaargebied zijn er tariefsverhogingen van $ 300,00 tot USD 600,00 per TEU. 

Ook krijgen we van verschillende rederijen te horen komende er weken verdere verhogingen gaan komen. 

Ook zijn er regelmatig stakingen aan de zuidkant van Amerika.


Import Azië
 

De tarieven voor het importeren per zeevracht uit China zijn tot nooit eerder voorgekomen hoogtes gestegen. In eerdere blogs en berichten hebben

we al uitgebreid uitgelegd wat de oorzaken zijn.

Na Chinees Nieuwjaar leek het er even op dat de tarieven zouden stabiliseren.

Helaas heeft deze trend niet doorgezet.

Ook in het 2de kwartaal is de verwachting dat het container te kort nog niet opgelost wordt en dat de tarieven instabiel blijven.

Capaciteit, transit tijden en wil je extra betalen

 

Er is op dit moment bijna geen enkele route waar het capaciteitsprobleem niet speelt. 

Ook is er rekening te houden met langere transit tijden dan normaal.

Buiten de daadwerkelijke transit is er voor sommige routes een wachttijd om aan boord te komen van soms 3 tot 4 weken.

Rederijen hebben nu soms speciale premium aanbiedingen.

Ben je bereid om voor een premium tarief boven op het normale tarief te betalen, dan worden er nog steeds geen garanties gegeven door rederijen.

We zien toeslagen voorbijkomen van 1500 tot 3500 USD!


 

Luchtvracht

 

Het merendeel van de goederen die per luchtvracht wordt vervoerd, wordt met passagiers vliegtuigen gevlogen.

Deze staan nog steeds grotendeels aan de grond door de wereldwijde Covid-19-crisis met alle gevolgen van dien.

Ook bij de luchtvrachttarieven zijn nog geen sterke dalingen geweest. 

Het is dan ook nog steeds bijna onmogelijk om hier vaste tarieven voor af te geven.

Mogelijkheden en tarieven variëren per week, soms zelfs per dag.

Omdat de meeste landen pas net zijn begonnen met de vaccinatie, is de verwachting dat deze situatie in het 2e kwartaal 2021 nog niet veel

veranderd zal zijn.

Hoe kan Explect Online jou hierbij helpen?

 

Flexibiliteit

 

Wij zorgen dat je makkelijk kan inspelen op de steeds veranderende vraag in je markt.

Transporteer van één klein doosje binnen Europa tot een schip vol containers uit China. Hoeveel, bepaal je zelf.


Overzicht

 

Geen talloze spreadsheets of eindeloze mailketens.

Bij ons krijg je in één overzichtelijk dashboard controle over je supplychain.

Volg je zending via de track and trace functie of bel ons even op (gezellig!).


Kostenbesparing

 

Tijd is geld. Optimaliseer je planning op elk moment van de dagof nacht en kies de goedkoopste optie.

Bij ons geen verrassingen of hoge kostenachteraf. What you see is what you get.

 

Heb je vragen? Laat ons je helpen.